Kan bakterier blive syge?

Mennesker og dyr bliver syge indimellem, men hvordan forholder det sig egentlig med bakterier? Kan de blive syge?

Bakterier kan sagtens blive syge. Akkurat ligesom mennesker bliver bakterier syge, når de udsættes for stress, eller der sker mutationer i deres dna. Bakterier bliver fx stressede ved for høje temperaturer, og i værste fald dør de. Det er det, vi udnytter, når vi kogevasker vores beskidte karklude, eller når kirurgen steriliserer sine operationsknive ved at koge dem. Hvis temperaturstigningen ikke er alt for høj, kan nogle bakterier overleve ved at danne såkaldte varmechok-proteiner, der forhindrer bakteriens andre proteiner i at gå i stykker pga. varmen. De bakterier, som er bedst til at lave varmechok-proteiner, har en fordel og vil dominere i de næste bakteriegenerationer. Bakterier kan også blive syge af virusinfektioner, som når vi bliver smittet med influenzavirus. Bakteriofager er en virusfamilie, som bruger bakterier som en slags livmoder til deres formering. Inden i bakterien deler den oprindelige virus sig så mange gange, at bakterien til sidst sprænger, og de nye viruspartikler slipper ud og spreder sig. Bakteriofager er ikke kun et problem for bakterierne, men også for fødevareindustrien, der bruger bakterier til både oste- og brødproduktion. Derfor er der forskere, der prøver at udvikle virusvacciner til bakterier. Omvendt er der også forskere, der prøver at bruge virusinfektioner som et våben mod multiresistente bakterier.