Kan planter kommunikere?

Planter har ikke sanseorganer ligesom dyr. Men kan de kommunikere med hinanden på andre måder?

1. september 2009

Den botaniske forskning har i de senere år vist, at der foregår mere mellem planter, end man umiddelbart skulle tro. I nogle tilfælde har planter vist sig at være i stand til at “tale” med hinanden ved hjælp af luftbårne molekyler. For eksempel viser helt nye forsøg, der er foretaget af forskere ved Max Planck-instituttet for kemisk biologi i Tyskland, at larvedødeligheden er større på planter, som har nået at forberede sig på et larveangreb, fordi naboplanter har “advaret” om det. Resultatet var da også, at der blev ædt mindre af de advarede planter. Forsøgene blev udført med bynkeplanter, som er kendt for at afgive mange organiske stoffer til luften, blandt andet ethylen og methanol, når de bliver beskadiget af insekter. Da bynkeplanterne var blevet angrebet af larver, kunne forskerne konstatere, at vilde tobaksplanter i nærheden gav sig til at producere giftstoffer, for eksempel forskellige alkaloider, mod skadedyrene. Forsøget var dermed et eksempel på, at kommunikation mellem planter også kan foregå på tværs af artsgrænser. Botanikerne mener dog ikke, at advarselsmolekylerne fra angrebne planter laves bevidst for at hjælpe andre planter. Det er snarere naboplanterne, der har udviklet evnen til at reagere på bestemte stoffer. Ressourcemæssigt er det nemlig en fordel at vente med at producere forsvarsstoffer, indtil et angreb truer.