Kan to ting være fuldstændig ens?

På en tur i løvfaldsskoven samlede jeg en håndfuld egeblade op og sammenlignede dem. Ikke to var helt ens. Det fik mig til at tænke på, om der i verden findes to ting, der er helt ens ned til mindste detalje?

Større ting som blade eller mønter kan under ingen omstændigheder være helt ens. De består nemlig af mange atomer, og atomer er nogle sprælske størrelser, der ikke forbliver samme sted i ret lang tid ad gangen. Betragter man overfladen af et metal i et superkraftigt mikroskop, vil man se, at atomerne triller lystigt rundt imellem hinanden. Det betyder, at atomerne på overfladen af to enkroner ikke vil være ordnet på fuldstændig samme måde, og så er mønterne heller ikke ens. Ikke engang den samme genstand er helt ens fra det ene øjeblik til det næste, for et eller andet sted i genstanden vil et atom have flyttet sig eller være indgået i en ny kemisk forbindelse. På en måde blev problemet angrebet allerede for 2500 år siden af filosoffen Heraklit fra Efesos i Lilleasien, der sagde: “Ingen bader i den samme flod to gange.” Kigger man på enkelte elektroner, kan man imidlertid godt sige, at de er helt ens. To forskellige elektroner har nemlig præcis samme ladning, masse og spind. Ydermere tildeler man i kvantefysikken elektroner – og alt andet – en bølgefunktion. Hvor utroligt det end kan lyde, deler alle elektroner i hele universet én og samme bølgefunktion. I fortolkningen af kvantemekanikken kan man derfor ikke tale om, at forskellige elektroner er på forskellige steder i universet, og derfor kan de i realiteten ikke skelnes fra hinanden. Hver eneste elektron befinder sig over hele universet på én gang i eksakt samme omfang som alle andre elektroner, og derfor er de fuldstændig og absolut identiske.