Near or far 1

Mikro eller makro: Kan du se forskel på nær og fjern?

Billeder taget helt tæt på og meget langt fra kan ligne hinanden til forveksling. To forskere har samlet sjove eksempler på fænomenet.

Mikrometersmåt og kilometerstort

En dag fandt geografen Stephen Young for sjov på at hænge et af sine satellitbilleder op på kollegaen Paul Kellys kontor. Kelly er biolog og ekspert i slanger, og da han så satellitbilledet, troede han først, det var et nærbillede af slangeskind taget med mikroskop.

Forvekslingen gav de to forskere fra Salem State University ideen til udstillingen “Mikro eller makro?”, der sætter billeder af mikrometersmå detaljer over for billeder af kilometerstore landskaber.

Naturens mønstre gentages i det uendelige

Ligheden mellem billeder, der er set i mikroskop og fra satellit, er ikke tilfældig. Det skyldes, at mange naturlige mønstre er fraktaler. Det vil sige, at den store figur er sat sammen af mindre udgaver af samme figur, der gentager sig selv i det uendelige. Blomkålshoveder, lyn, snefnug, skyer, krystaller og bjergkæder er eksempler på fraktalmønstre i naturen.

Kan du se forskel?

Test dig selv: Prøv selv, om du kan se forskel på mikro og makro på forskernes “forvekslingsbilleder" i vores galleri i toppen af denne side.

TIP: Vi anbefaler at se billederne i fuldskærmsvisning: Klik på et foto i galleriet for at se det i fuld skærm. Brug herefter mus eller piletaster for at bladre i dem.