Plastik topbillede

Forskere forvandler plastflasker til brændstof

En ny metode, der forvandler plastaffald til dieselolie, kan måske være med til at afhjælpe hele verdens affaldsmareridt.

22. juni 2016 af Nanna Vium

Affaldsstationerne bugner af plastik, vi producerer alt for meget plastemballage, og gør vi ikke snart noget, vil plastik om 35 år fylde mere end fiskene i vores verdenshave.

Alvoren er til at føle på, når eksperter udtaler sig om hele verdens plastudfordring - og en langtidsholdbar løsning lader stadig vente på sig.

Men nu er en række forskere fra henholdsvis University of California og Shanghai Institute of Organic Chemistry kommet et lille skridt nærmere.

Svært at nedbryde

De har udviklet en metode, der forvandler plastikflasker og poser til dieselolie og industrivoks, og dermed gør det muligt at genbruge plastik til andre formål.

Et projekt, der i udgangspunktet lyder ligetil, da polyethylen – den mest udbredte plasttype – netop er opbygget af grundstofferne kulstof og brint og dermed er i tæt familie med de kulbrinter, som diesel udgøres af.

Men processen har alligevel skabt panderynker på forskere verden over, da polyethylens stabile kemiske forbindelse gør det svært at nedbryde.

En langsommelig proces

Ved hjælp af såkaldte kemiske katalysatorer er det dog endelig lykkedes forskere at adskille brintatomerne fra kulstofatomerne og skabe en kompliceret proces, der i sidste ende ændrer polyethylens struktur til enten dieselolie eller industrivoks.

Da processen kun kræver en temperatur på 175 grader, bruges der ikke nær så meget energi som ved tidligere forsøg.

En ulempe er dog, at selve forvandlingen tager fire dage at gennemføre, og at de kemiske katalysatorer er omkostningstunge.