Uranium and Geobacter

Bakterie indkapsler uran i en hårbolle

Bakterier bruges ofte til at rense spildevand, men nu viser det sig, at bakterien Geobacter har ganske særlige evner på det område.

13. februar 2012

Bakterien Geobacter kan nemlig rense vandet for uran ved at omdanne det fra den farlige, opløselige form, som let bliver optaget i kroppen, til en uopløselig form, der har svært ved at trænge ind i cellerne. Og som kronen på værket sørger bakterien tilmed for, at det farlige tungmetal bliver pakket ind i en slags hårbolle, så det kan fjernes fra drikkevandet.

Hårbollen består af hårlignende udvækster, såkaldte pili, på cellevæggen. De øger bakteriens overflade og indeholder enzymer, der omdanner uran i opløselig form til uopløseligt uran, når metallet kommer i kontakt med dem.

Det uopløselige uran aflejrer sig på pili, der, efterhånden som bakterien vokser, slides af og erstattes med nye. På den måde efterlader Geobacter altså en slags uranberiget hårbolle, som er let at fjerne.

Ved hjælp af elektronmikroskopi kunne de amerikanske forskere iagttage, at Geobacter-bakterien i løbet af kort tid omdannede 70-80 procent af det opløselige uran til den mindre farlige, uopløselige form.

Vil du vide mere om miljø eller hvordan klodens tilstand er, så læs her!