nb_u18 Tjernobyl

Atom-brand føjer sig til katastrofe-listen

I sidste weekend ramte et jordskælv Nepal og Kathmandu, og nu truer en kæmpe skovbrand i Ukraine med at sprede radioaktivt affald fra atomanlægget Tjernobyl til Kiev. Verdens byer lever et liv tæt på katastrofen.

29. april 2015 af Karine Kirkebæk

Som om, sidste uges jordskælv i Nepal ikke var ilde nok. En stor skovbrand åd sig få dage senere ind på skovene i det nordlige Ukraine – få kilometer fra det nedlagte, eksploderede atomkraftværk, Tjernobyl.

Kraftig vind var skyld i, at branden hurtigt udviklede sig, og situationen skræmmer eksperter i radioaktiv stråling, fordi træer og planter i området har radioaktivt stof lagret i sig fra ulykken.

Forskerne havde forudset atom-brand

Allerede i begyndelsen af 2015 advarede et internationalt hold af biologer om faren for en større skovbrand i forbudszonen.

Ifølge biologerne ville radioaktivt materiale indeholdende isotopen cæsium-137 blive frigivet i form af aerosoler til atmosfæren på samme måde, som det skete under ulykken i 1986.

Det er dog endnu for tidligt at tale om en ny radioaktiv katastrofe, slår miljøforskere fast.

Millionbyer bliver til dødsfælder

At nyhederne i tv er præget af katastrofer er ikke tilfældigt. Verdenskortet er spækket med områder og millionbyer, der er særligt udsatte for forskellige typer af naturkatastrofer.