nb_u17 oilspill

Broget billede efter BP-oliespild

Fem år efter olieselskabet BP’s boreplatform Deepwater Horizon eksploderede, er forskerne stærkt usikre på katastrofens konsekvenser.

23. april 2015 af Carsten Nymann

Louisianas delfiner skyller døde op på land, olierester og kemikalier dukker op i fuglenes æg og koralrev i Den Mexicanske Golf er arrede af olieskader.

Følgevirkningerne efter historiens værste oliespild – eksplosionen på boreplatformen Deepwater Horizon – er tydelige, hvis man skal tro en stor rapport fra den amerikanske organisation “National Wildlife Federation”.

Men billedet af miljøet og dyrelivet i kølvandet på katastrofen er ikke sort-hvidt, konkluderer en ny række af artikler, offentliggjort i tidsskriftet Science.

Pelikaner er sejlivede

Selv om forskerne bag artiklerne kommer frem til samme lange liste af alvorlige eksempler, som NGO-rapporten fra NWF, konkluderer de også, at naturen på visse områder har rystet hændelsen af sig imponerende hurtigt.

I Science-artiklerne siger forskerne, at fiskelivet synes at være under opblomstring, mens bestanden af brune pelikaner er forblevet stabilt.

I forbindelse med udledningen af de op mod 780 millioner liter råolie menes hele 12 procent af områdets brune pelikaner ellers at være døde af olieskader.

VIDEO: Sådan skete ulykken

Forskere i tvivl om det reelle billede

Biologerne er da også ifølge Science i tvivl om, hvorvidt de værste følgevirkninger efter katastrofen er overstået – eller om der venter overraskelser forude.

En del af usikkerheden knytter sig til de 3,8 millioner liter kemiske opløsningsmidler, som blev hældt ud i oliepølen.