Hvad er De Fem Store?

Hvilke naturkatastrofer har været de mest ødelæggende i Jordens historie?

1. september 2009

Forskerne betegner i almindelighed fem katastrofer i fortiden, kaldet De Fem Store, som de værste i hele Jordens 4,6 milliarder år lange historie. Geologerne regner med, at der i alt har været et dusin katastrofer, der har medført masseuddøen blandt Jordens dyr og planter. Men det er især De Fem Store, som forskerne interesserer sig for. Tre af De Fem Store var i særklasse ødelæggende. Den første fandt sted for 438 mio. år siden, da en vældig iskappe bredte sig over landmasserne. Jorden blev afkølet, og isen bandt vandet, så vandstanden i havene faldt. På det tidspunkt var der endnu ikke liv på landjorden, men kun i havet, hvor halvdelen af alle dyr og planter uddøde. For 245 mio. år siden kastede voldsomme vulkanudbrud enorme mængder af støv, giftige gasser og lava ud dér, hvor Sibirien ligger nu. Solens stråler kunne ikke trænge gennem atmosfæren, og en periode med koldt klima fulgte. Meget af Jordens liv kunne ikke klare denne enorme forandring, og 90 pct. af havets dyr og 70 pct. af landjordens dyr uddøde. Livet blomstrede op igen, men for 65 mio. år siden hamrede en meteor på måske 10 km i diameter ned i farvandet ud for Mexico med 75.000 km/t. – kraften svarede til fire milliarder Hiroshima-atombomber. Halvdelen af alt liv på Jorden, heriblandt alle dinosaurerne, forsvandt i den lange vinter, der nu lagde sig over Jorden.