Nye særlinge hentet op fra dybhavet

Ekspedition fiskede med net i 5000 meters dybde

1. september 2009

Som led i en ambitiøs plan om at kortlægge alle livsformer i verdenshavene er forskningsskibet Ronald H. Brown for nylig kommet i havn med tusinder af forskellige organismer fra dybhavet. Alle dyrene er hentet på 1000-5000 meters dybde, og det er ikke tilfældigt, at det netop er dybhavet, forskerne er interesserede i. Dels menes tre fjerdedele af alt havliv at leve i dybhavet, dels er dybhavet et af de mindst udforskede steder på Jorden. Foreløbig er 500 af de ofte kun få millimeter store dyrearter katalogiseret, og blandt dem er mange små gopler, rejer, fisk, snegle og orme. 220 arter har fået deres dna kortlagt, og 10-20 arter er helt ukendte for forskerne – bl.a. en gople med lange, selvlysende fangarme og to nye dybhavsfiskearter. De mange smådyr kaldes tilsammen zooplankton – mikroskopiske dyr, der lader sig føre med strømmen. Zooplankton er et uundværligt led i havets fødekæde, og derfor vil forskerne gerne følge organismerne. I øjeblikket kender forskerne 7000 forskellige arter, men de håber at være nået op på det dobbelte antal, når kortlægningen er færdig i 2010.