Blomster bruger deres kronblade som paraply

1. september 2009

Forskere har længe vidst, at blomsters form har betydning for bestøvning af dem. Nu har biologer fra bl.a. universitetet i Wuhan i Kina opdaget, at et træ ved navn Davidia involucrata også bruger sine kronblade som paraply. For millioner af år siden var slægten vidt udbredt, men er i dag kun repræsenteret ved en enkelt art. Træet er 20 meter højt og vokser i Kinas bjerge. Da træets blomster har to store hvide kronblade omkring hovedet, har det fået kælenavnet lommetørklædetræet på engelsk. Biologerne ville undersøge om blomsterbladene kun tiltrak insekter eller også beskyttede mod regn. Forskerne lavede forsøg med 16 træer i blomst, hvor de manipulerede blomsternes udseende. Nogle blomster fik fjernet bladene helt, andre blev udstyret med grønne eller hvide blade i pap. Da der havde været både insektbestøvning og regn, blev de levedygtige pollenkorn talt op. De hvide blomster fik besøg af bestøvere, mens hverken de bladløse eller de grønne blev bestøvet. Det viste sig samtidig, at selv om de bladløse blomster havde lige så mange pollenkorn som de grønne og hvide, var spiringsevnen væsentlig mindre og altså skadet af regnen.