Frøbank skal huse verdens planter

Tre millioner plantefrø fryses ned på Svalbard

1. september 2009

I 2008 skal Norges nye frøbank stå færdig. Byggeriet er allerede i fuld sving på Svalbard, hvor frøbanken får plads til tre millioner forskellige plantefrø fra hele verden. Formålet er at have reservefrø på lager, hvis nogen plantearter i fremtiden skulle blive udryddet af fx klimaforandringer eller naturkatastrofer. Frøbanken bliver bygget ind i en bjergside på Svalbard-øen Spitsbergen – en placering, som er valgt ud fra nøje overvejelser: Ud over at denne ø er geologisk rolig og øde beliggende, bliver den ifølge klimamodellerne heller ikke oversvømmet de næste mange århundreder. Endelig er der intet, der tyder på, at områdets frostvejr vil forsvinde, og det betyder, at frøene fra naturens hånd opbevares køligt. For en sikkerheds skyld bliver frøbanken dog udstyret med et køleanlæg. Men selv om forskerne gør alt for at beskytte plantefrøene, er der grænser for, hvor længe frøene kan holde sig. Ærter kan fx kun holde sig i 30 år, hvorefter de mister spiringsevnen. Kornsorter derimod kan formentlig klare sig i hundreder af år. Frøbanken på Svalbard skal ikke kun i brug, hvis verden pludselig mister en art. Planen er også, at de norske frø skal bruges som reserver for andre frøbanker. Den fem millioner dollars dyre frøbank finansieres af Norge, mens Global Crop Diversity Trust står for indsamlingen af frø.