Gekkoer elsker farvet føde

1. september 2009

Nektar er blomsterplanters lokkemiddel og belønning til de dyr, der bestøver dem. Normalt er nektaren helt farveløs ligesom vand, og derfor har forskerne længe undret sig over, at der på Mauritius i Det Indiske Ocean findes tre blomsterplanter, som har enten blodrød eller knaldgul nektar. Nu har biologer fra universitetet i Zürich, Schweiz, opklaret gåden. Det viser sig nemlig, at blomsternes bestøvere er gekkoer af slægten Phelsuma, som har et fremragende farvesyn, og som foretrækker blomster med farvet nektar. Biologerne mener, at nogle planter har fordel i at have farvet nektar, fordi det skaber en stærk farvekontrast i forhold til blomsterbladene, og at det kan hjælpe deres bestøvere – gekkoerne – til på lang afstand at se mængden af nektar i blomsterne. På den måde kan dyrene se, om det er besværet værd at bevæge sig hen til blomsterne. Desuden har gekkoerne på Mauritius sandsynligvis en generel forkærlighed for stærke farvekontraster. De har ofte selv røde, orange og blå tegninger som kontrast til deres grønlige skæl og bruger farverne til at kommunikere med hinanden.