Hvor gamle kan planter blive?

Jeg har hørt, at nogle planter kan blive over 10.000 år gamle. Passer det? Og hvor gamle kan planter egentlig blive?

Når man sætter alder på planter, må man skelne imellem individuelle planter og det, man kalder kloner. En individuel plante har vokset på det pågældende sted i et bestemt antal år. Kloner er derimod planter, som vokser ved at sende sideskud ud, der bliver til nye planter. Samtidig med, at de nye dele af planten vokser frem, dør de gamle. De dele af planten, som er levende og i vækst, er derfor ikke nødvendigvis specielt gamle, mens planten som sådan godt kan være meget gammel. Når man taler om plantekloner, er en alder på over 10.000 år ikke spor ualmindelig. En huckleberry-busk fra det østlige USA er beregnet til at være 13.000 år gammel, og i ørkenerne i det amerikanske Midtvesten findes en række store kreosotbuske, som er anslået til at være over 20.000 år. Alt dette blegner dog, hvis beregningerne på den tasmanske kongekristtorn viser sig at være rigtige. Denne busk vokser kun på den australske ø Tasmanien, og et enkelt eksemplar ser ud til at være hele 43.700 år gammel. Kongekristtornen formerer sig som andre plantekloner ikke kønnet via bestøvning, og den har således aldrig sat frø. Når en plante er blevet omkring 300 år, sender den blot et nyt sideskud ud, så den samme plante så at sige vokser op igen i en ny forklædning. Planten har således vokset på det samme sted i over 40.000 år, og dens dna-sammensætning er altså stadig helt den samme som dengang. De individuelle planter er ikke helt så gamle som klonerne. Blandt de ældste er en væltet californisk kæmpefyr, som blev fundet i 1977 og viste sig at være 6200 år gammel. Et enkelt redwoodtræ i Californien er måske endda hele 12.000 år.