Hvor gamle kan planter blive?

1. september 2009

Træer kan formentlig blive over 4000 år gamle, men det er ungdommeligt i forhold til flere planter, især den absolutte rekordholder, Lomatia tasmanica, der kun vokser i et enkelt bjergområde på Tasmanien. Lomatia er steril, fordi den af en eller anden grund har tre sæt kromosomer i stedet for to. Det betyder, at den ikke kan producere frø, men kun formere sig med udløbere. Dermed er samtlige individer i bestanden genetisk identiske kloner af hinanden. Den slags planter kan blive meget gamle. Undersøgelser af fossile blade, som er fuldstændigt identiske med de nutidige, har vist, at Lomatia har vokset på stedet i mindst 43.600 år. Og eftersom den ikke formerer sig med frø og danner nye planter, vil det sige, at de gamle blade stammer fra den samme plante, som vokser på stedet i dag. Lomatia tasmanica er ikke alene verdens ældste plante, men også en af de sjældneste, idet man kun kender cirka 500 eksemplarer. Den blev opdaget i 1935, men disse planter gik til i en skovbrand. Der blev først fundet flere i 1965, hvor Lomatia blev videnskabeligt beskrevet.