Philcoxia minensis

Plante fanger orm med blade under jorden

Den brasilianske plante Philcoxia minensis vokser i den tørre Cerrado-provins. Den har løst problemet med at leve i næringsfattig jord på en unik måde.

21. maj 2012

Planten er cirka 25 cm høj og har blålilla blomster. Den har udviklet nogle underjordiske klistrende blade, som er på størrelse med et knappenålshoved. Disse blade tiltrækker og klistrer rundorme fast på sig. Fra en række kirtler udskiller bladene derefter en klæbrig, enzymholdig slim. Denne slim indhyller og nedbryder rundormene, så planten kan fordøje dem og på den måde skaffe sig livsvigtig næring.

Andre planter er også i stand til at indfange og fordøje smådyr, men fangstmetoden med underjordiske blade er aldrig tidligere set. Derfor undrede Rafael Oliveira fra University of Campinas i São Paulo sig, da han i sit mikroskop opdagede de en millimeter lange rundorme, som sad på de underjordiske blade.

Philcoxia minensis roots

I første omgang troede han, at ormene søgte føde på bladene, for eksempel i form af svampe eller bakterier. Men efter en række forsøg viste det sig, at planten optager ormene, som udgør en procent af plantens næringstilskud. Denne andel er langt større end, hvad man ser hos andre kødædende planter.

Rafael Oliveira og hans kollegaer er nu i gang med at finde ud af, hvordan Phil-coxia minensis tiltrækker rundormene – og måske også andre underjordiske smådyr. Forskerne kan i hvert fald ikke udelukke, at planten har andet end de små rundorme på sin proteinrige menu.

Enzym opløser ormene

Plantens små underjordiske blade tiltrækker rundorme, som bliver klistret fast, når de kommer i kontakt med bladene. Derefter udskiller kirtler i bladene en klæbrig, enzymholdig slim, som indkapsler rundormene og opløser dem. Dermed kan planten fordøje dem og på den måde skaffe sig livsvigtig næring på dens forholdvis golde levested i Brasilien.

Philcoxia minensis microscopic