Planter bugner af plastic

Nu kan forskerne lave plast og brændstof af plantesukker i stedet for olie.

1. september 2009

Fremover vokser plastic og brændstof på træerne. Forskere ved Pacific Northwest National Laboratory i USA har udviklet en ny og effektiv metode til at omdanne almindeligt plantesukker til kemiske byggesten, der kan forarbejdes til plastic eller brændstof og dermed erstatte olie som råmateriale. Metoden udnytter naturens mest udbredte sukkerstof, glukose, til at fremstille stoffet hydroxymethylfurfural (HMF). HMF kan bruges som byggesten ved produktion af polyester og andre typer plast eller omdannes videre til dimethylfuran (DMF), der kan fyldes direkte på tanken som brændstof. Der er allerede udviklet effektive metoder til at fremstille glukose ud fra cellulose – den centrale byggesten i uspiseligt plantemateriale som stængler, træer og græs, der ikke er egnet som menneskeføde. Ved at omdanne cellulose til glukose og derfra videre til plast eller biobrændsler bliver det muligt at udnytte restprodukter fra landbruget og skovbruget, fx halm og træflis. Mens den hidtidige metode til at omdanne glukose til HMF skaber en masse urenheder, omdanner den nye metode glukosen til næsten helt rent HMF, og dermed bliver teknologien interessant for industrien.