Kødædende plante

Snedig plante krammer sit bytte til døde

Den kødædende plante soldug lokker med søde dråber, men den gemmer på en dødelig hemmelighed. Kommer fluer for tæt på, bliver de fanget og fordøjet levende.

21. juni 2016 af Christian Ammitzbøll Juul

Kødædende planter vender naturens orden på hovedet. Ved hjælp af en række udspekulerede fælder, lokker de intetanende dyr i døden og opløser dem til næringsstoffer.

Tyske forskere aflurede for nyligt, hvordan planterne bærer sig ad med at slå til på det rigtige tidspunkt.

Dræberplante tæller sekunderne

Fluefangeren, en kødædende plante fra USA, er i stand til at lukke sine blade omkring byttet, fx en flue, på en brøkdel af et sekund.

Den mærker byttet ved hjælp af små følehår, men det har længe undret forskerne, hvorfor planten ikke reagerer, når den bliver ramt af regndråber, småsten eller planterester.

Nu viser det sig, at fluefangeren er i stand til at tage tid. Den klapper kun sammen, når følehårene bliver ramt to gange inden for 15-20 sekunder. Dermed vil fælden kun blive udløst af dyr, som bevæger sig rundt på planten.

Plante krammer sit bytte til døde

Fluefangerens nære slægtning solduggen fastholder i stedet fluer ved hjælp af klæbrig væske for enden af lange tentakler.

Når fluen begynder at vride sig for at komme fri, lukker tentaklerne sig omkring den, og den klæbrige væske opløser langsomt dyret. Efter måltidet, retter planten sig ud og er klar til sit næste offer.

Se her, hvordan den snu plante langsomt omfavner sit bytte i et dødsgreb:

Læs mere om de grønne dræbere

Klæbrig slim, giftige enzymer og følsomme sensorer. Du kan læse meget mere om de grønne dræbere og deres snedige fælder i vores store artikel: