Svampesporer sætter accelerationsrekord

1. september 2009

Når firben og frøer stikker tungen ud og hapser et insekt, går det så hurtigt, at man dårligt kan nå at se, hvad der sker. Men det er for intet at regne mod den acceleration, sporerne hos svampene Ascomycota og Zygomycota kan springe med. Svampene, der lever i planteæderes afføring, formerer sig ved hjælp af sporer. Sporerne bliver ædt af græssende dyr, men dyrene vil ikke spise græs, der vokser tæt på afføringen. Derfor har svampene udviklet en teknik, der kaster sporerne langt væk. På en milliontedel af et sekund accelererer sporerne til en hastighed på 25 meter i sekundet (90 km/t.). Sporernes flugt drives af et osmotisk tryk, der frigives fra det indre af en celle for enden af en stilk på svampen. Cellen akkumulerer salt og sukker, hvorved der trækkes vand ind, og det opbygger et tryk. Når tiden er inde, åbnes et lille låg, og sporerne sprøjtes ud af en slags vandkanon. Den ekstreme acceleration er målt af forskere fra Miami University i Oxford, Ohio, og dokumenteret ved hjælp af et superhurtigt kamera.