Woman smelling roses

Sød roseduft er rå kemi

Den søde roseduft, som på valentinsdag hænger tungt i luften over elskende par, er resultatet af en nøje afstemt vals mellem rosens molekyler.

13. februar 2015 af Carsten Nymann

Valentinsdag er over os, og den søde rosenduft hænger i luften i både blomsterbutikker og hjemme i stuen.

Roseduften vi kender fra parfumer, skønhedsprodukter og rosevand stammer ifølge kemikerne fra én specifik roseart, nemlig damaskrosen.

Selve roseduften er imidlertid sammensat af en række kemikalier, blandt andet roseoxid, som udsender en sød, frugtagtig duft med hints af mynte og citrus.

Kemikalier hænger over valentinsdag

Og duftsporet på valentinsdag bliver mere snørklet endnu, forklarer kemikeren Raychelle Burks fra American Chemical Society.

Roseoxid består nemlig i sig selv af fire kemikalier – eller molekyler– som alle er sammensat af 10 kulstofatomer, 18 brintatomer og 1 iltatom.

At molekylerne trods lighederne er forskellige, skyldes et fænomen kaldet chiralitet, som er græsk for ”hånd”: Vores to hænder består af nøjagtig samme bestanddele og alligevel er de ikke identiske, da de jo er ”spejlvendte”.

På samme måde er atomerne i de fire tilsyneladende identiske roseoxider placeret på forskellige måder, som gør, at de udsender forskellige lugte.

Valentinsdag-hørmen skyldes ét molekyle

Roseoxiden “2-S, 4-R” hørmer fx ifølge forskerne mest intenst og bidrager mest til den klassiske roseduft, som præger valentinsdag.

Der kræves en mængde på så lidt som 0,5 milliarddele i luften for at næsen kan opfange duften af valentinsdag.

Én ændring ødelægger duften af valentinsdag

At vi fysisk kan skelne mellem duftene fra de fire molekyler skyldes, at de har forskellige former.

Som nøgler, der passer mere eller mindre perfekt ind i en lås, interagerer duft-molekylerne på forskellig vis med en receptor i vores næse.

Ved at ændre bare en smule på atomernes arrangement ændres den duft, som rosen udsender dramatisk, og den romantiske luft på valentinsdag er forduftet.