4. Flydespærringer er førstehjælp

Det første, der gøres ved et olieudslip, er at udlægge flydespærringer. De består af op til to meter høje, oppustelige blærer af gummi, som kobles sammen, så de danner lange barrierer. Flyde-spærringerne kan trækkes af skibe, så olien koncentreres. Så kan den brændes eller suges op og destrueres, da indholdet af vand gør olien ubrugelig.

28. marts 2011 af Ib Salomon

Fordele: Velafprøvet, lavteknologisk.

Ulemper: Der følger masser af vand med, når man suger olie op, der er indkredset af en flydespærring – 10 pct. olie og 90 pct. vand er helt almindeligt. Metoden er uegnet, hvis der er store bølger, fordi olien så bliver skyllet over og under flydespærringen. Kræver meget mandskab og en stor arbejdsindsats.

Status: Metoden har været brugt i årtier, så der er masser af erfaring at trække på. I dag er flydespærringer standardudstyr på miljøskibe og i de fleste havne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: