Hvad er oktan?

Hvordan blev nordsøolien skabt?

1. september 2009

Olie er resterne af dyreplankton, mikroskopiske havdyr, som engang døde og faldt til bunds. For at blive til olie skal den døde plankton dale ned på en havbund, hvor der ikke er ilt i vandet. Hvis der er ilt, er der nemlig også bakterier, der lever af plankton og nedbryder det til kuldioxid og vand. Derefter skal planktonet dækkes af flere kilometer aflejringer i form af ler eller sand, for først bliver de døde dyr nemlig til stoffet kerogen, som består af lange kæder af kulstof, ilt og brint. Der kan være mere end tusind atomer i sådan et molekyle, og kun hvis trykket og temperaturen bliver høj nok i tilstrækkelig lang tid, bliver molekylerne gradvist nedbrudt til olie. Den rå olie har typisk færre end 50 atomer i hvert molekyle. Når olien ligger i de lag, hvor den er dannet, kan man ikke få fat i den. Den er for spredt og skal først løbe sammen i en mere porøs klippe af sand- eller kalksten. Så olien fra oliefelterne i Nordsøen kommer slet ikke fra de sand- og kalksten, som man kan pumpe den op fra. Den kommer fra andre lag længere nede. Gennem millioner af år trænger olien op gennem klipperne, indtil den fanges under et lag, som den ikke kan trænge igennem. Herfra kan den pumpes op.