oil hand

Olie: Reaktor overhaler naturen - skaber råolie på en halv time

Olie: Naturen bruger millioner af år på at danne den eftertragtede råolie. Nu har danske forskere udviklet en metode, som klarer opgaven på et øjeblik.

2. oktober 2013 af Ib Salomon

Siden 1973 er verdens forbrug af energi mere end fordoblet. Vi bruger idag omkring 90 millioner tønder olie om dagen, og over halvdelen går til transportsektoren.

Ifølge det internationale energiagentur (IEA) vil vores behov for olie i år 2035 være oppe på 107 millioner tønder om dagen.

Mens tørsten efter flydende brændstoffer er konstant stigende, går det den modsatte vej med forsyningerne.

Derfor arbejder forskerne på højtryk for at finde alternativer til den eftertragtede råolie, der bl.a. bliver til benzin og diesel.

Kopi af naturens maskine Og videnskaben står foran et gennembrud, skal man tro danske forskere fra Aalborg Universitet.

I et forsøgsanlæg kaldet HTL (Hydrothermal Liquefaction) har forskerne kopieret naturens oliemaskine - omend i lille skala.

I naturen dannes olie, når dødt organisk materiale som træer, planter og alger ophobes i jordskorpens klippelag og over millioner af år udsættes for højt tryk og varme. En effektiv men langstrakt proces.

Raffineres som almindelig olie I HTL-anlæggets reaktor har forskerne genskabt de ekstreme forhold og tilsat kemiske katalysatorer, således at biologisk materiale såsom træflis i løbet af en god halv time omdannes til en råolie-lignende substans.

Olien har samme biokemiske signatur som naturens råolie og kan derfor raffineres til benzin og diesel akkurat som almindelig råolie.

I øjeblikket dannes omkring 1-2 liter olie om dagen i miniature-anlægget, men næste skridt er ifølge forskerne et egentligt demonstrationsanlæg, som vil kunne producere 48.000 liter råolie i døgnet.

Læs mere Du kan læse mere om forskernes forsøg på at skabe fremtidens brændstof i det nyeste nummer af Illustreret Videnskab.

Som abonnent på bladet kan du downloade artiklen ved hjælp af knappen nedenfor.

Ikke abonnent? Få et godt tilbud her.