Frank Rack

Liv fundet i sø under Antarktis

Tre forskerhold kappes om at finde liv i søerne under Antarktis. Amerikanske forskere har som de første påvist bakterier.

23. maj 2013

For første gang nogensinde har amerikanske forskere fundet tegn på liv dybt under det antarktiske isdække.

Et bor, som smelter sig vej gennem isen ved hjælp af varmt vand, arbejdede sig sidst i januar omkring 800 meter ned gennem isen til den underjordiske ferskvandssø Lake Whillans.

Herfra sikrede forskerne sig 30 liter vand, der nu har vist sig at indeholde store mængder levende biologisk materiale.

Analyser af vandprøverne har afsløret omkring 1000 bakterier pr. milliliter vand.

Første livstegn fra søerne under Antarktis

Opdagelsen er sensationel, eftersom videnskaben aldrig tidligere er stødt på livstegn under Antarktis’ isdække, som på de tykkeste steder måler op mod 4500 meter.

Lake Whillans dækker et areal på 59 kvadratkilometer og ligger i det vestlige Antarktis. Søen er blot cirka to meter dyb, men hvad den ikke har i dybde, har den i forskningsværdi.

I mindst en halv million år har søen været afskåret fra omverdenen, og de mikroorganismer, der lever i vandet, kan give forskerne et enestående indblik i evolutionens trin.

Udforskningen kan desuden give forskerne et fingerpeg om muligheden for at finde liv under lignende ekstreme omstændigheder i rummet, heriblandt under den iskappe, der dækker dele af planeten Mars.