Magma from Earth's core

Seismiske målinger afslører Jordens puls

Konstant skiftende varmeniveau skyder magma op til hotspots fra den ydre kerne.

4. november 2009

Jorden har et hjerteslag, som med 15 millioner års mellemrum sender meget kraftige strømme af magma op under vulkanske hotspots i havbunden. Det viser ny, kontroversiel geologisk forskning fra Norge.

Rolf Mjelde fra Universitetet i Bergen og Jan Inge Faleide fra Universitetet i Oslo har brugt seismiske data til at bestemme tykkelsen af havbunden mellem Island og Grønland. Island ligger på Den Midtatlantiske Ryg, som er en vulkansk sprækkezone (Reykjanes-linjen). Her vælder magma op fra Jordens indre, og presser havbundspladerne på begge sider af zonen fra hinanden, i takt med at den størkner og danner ny havbund. Island menes at ligge oven på et hotspot, hvor en strøm af ekstraordinært varm magma trænger gennem den omkringliggende kappe.

15 millioner års mellemrum

De norske geologers seismiske undersøgelse viser, at magmastrømmen under Island er ekstra kraftig med 15 millioner års mellemrum. I de perioder dannes der særlig tyk ny havbund, og derfor kan man se vekslende områder med skiftevis tyk og tynd havbund på hele strækningen mellem Island og Grønland.

Opdagelsen er særlig interessant, fordi amerikanske geologer har påvist et tilsvarende fænomen omkring et andet hotspot, Hawaii i Stillehavet, hvor der er dannet tyk havbund på samme tidspunkt som i Island. Samtidigheden tyder på et synkront pulsslag, der påvirker hele Jorden.

Rolf Mjelde vurderer nemlig, at Island og Hawaii ligger så langt fra hinanden, at pulsslaget næppe kan skyldes processer i den flydende kappe, men at det må opstå helt inde ved Jordens kerne. Hvis de norske og amerikanske forskere har ret i deres teori, kan opdagelsen revolutionere vores viden om planetens indre. Ingen af de traditionelle modeller af klodens interne dynamik kan nemlig forklare, hvordan Jordens langsomme hjerteslag opstår.