mineraler sibirien

Supermineraler fra sibirisk mine er aldrig før set i naturen

Forskere har aldrig set noget lignende i naturen. De troede kun, at en bestemt type mineraler kunne dyrkes kunstigt i et laboratorium. Men nu har de fastslået, at de er blevet fundet dybt nede i en mine.

11. august 2016 af Karine Kirkebæk

Opdagelsen har været længe undervejs, men nu er forskerne sikre.

For omkring 70 år siden blev nogle mystiske mineraler fundet i en sibirisk mine 230 meter nede under jorden. Men mellem 1940’erne og 1960’erne var teknologien så begrænset, at forskerne ikke vidste, hvilken opdagelse, de havde gjort.

Derfor blev mineralerne godt og grundigt arkiveret.

Men i 2010 fandt forskeren Tomislav Friš?i? fra McGill universitetet i Canada en gammel videnskabelige artikel om de sibiriske mineraler - stepanovite og zhemchuzhnikovite.

Molekylære supersvampe

Tomislav Friš?i? blev meget interesseret i artiklen pga. mineralernes struktur. For som de stod beskrevet, mindede deres struktur om kunstige laboratoriedyrkede mineraler kaldet MOF (metal-organic frameworks).

MOF’er er spændende, fordi de virker som en slags molekylære svampe, som kan suger gasser til sig – fx brint og CO2. En meget anvendelig egenskab i en verden med tårnhøj CO2-udledning.

Derfor genskabte Friš?i? de 70 år gamle naturlige mineraler i laboratoriet. Og denne kunstige udgave af de naturlige mineraler viste, at de til forveksling lignede MOF’er.

Hvad betyder fundet?

Men det var ikke før, at Friš?i?s to russiske kollegaer fandt de originale prøver af mineralerne frem, at de kunne slå fast, at stepanovite og zhemchuzhnikovite ligner MOF'er fuldstændig..

Men hvad betyder det så?

Desværre er de to mineraler ikke selv i stand til at suge CO2 til sig, men de vækker håbet om, at der findes talrige naturlige om MOF’er i naturen, som kan optage CO2.