Forårsfornemmelser

Duften af spirende græs og varm jord er tidligere på færde end normalt.

© Shutterstock

Foråret falder tidligere og tidligere

Forårets komme er det sidste årti rykket en lille uge frem i det nordlige Europa og hele 16 dage i arktiske egne.

19. marts 2018 af Mikkel Skovbo

Forårskåde frøkvæk, knopskydning og summende insekter kan opleves tidligere og tidligere på den nordlige halvkugle.

Det viser forskning udgivet i Nature.

Jo længere mod nord, des før falder foråret, og i Arktis er tendensen særligt tydelig. Det skyldes, at opvarmningen af landflader er mere udtalt nordpå end mod syd.

4 dage tidligere forår i Paris

Forskere har analyseret 743 estimater af forårets komme fra de sidste 86 år. Fundene har de sammenholdt med temperaturerne i samme periode.

Undersøgelsen viser, at foråret det sidste årti er fremrykket med én dag på breddegrader omkring Kreta. Længere nordpå, omkring Paris, ankommer foråret nu fire dage tidligere end for ti år siden.

Især nord for den 59. breddegrad, hvor Oslo, Stockholm og Helsinki omtrent ligger, er foråret rykket markant frem, og i arktiske egne er forårstegnene 16 dage tidligere på færde.

FORSKERNES FORÅRSTEGN:

• knopskydning
  • fremkomst af insekter
  • blomstring af forårsplanter
  • ankomst af trækfugle
  • kvækken og æglægning blandt padder

Forskerne frygter bl.a., at forårsforskydningen kan få betydning for fugle eller andre trækdyr, der risikerer at komme for sent nordpå fra deres vinterophold i syd.

Dyrene har brug for at ramme den helt tidlige forårsbuffet, hvor næringsholdige planter skyder op overalt, og larver og insekter kommer ud i stort antal for at spise de saftige bladknopper.

Skal du selv ud at nyde foråret? Gør det iført Illustreret Videnskabs forårsjakke, som du får tilsendt gratis sammen med vores blad.