Lysende skyer

Hvorfor lyser skyer om natten?

Hvordan kan skyer lyse på nattehimlen, selv lang tid efter at solen er gået ned?

15. oktober 2015

Lysende skyer om natten

Du ser de lysende natskyer lyse, fordi solen stadig skinner på dem, selv længe efter at den er gået ned bag horisonten.

Det kan kun lade sig gøre, fordi skyerne befinder sig i godt 83 kilometers højde, næsten ude i rummet, i den del af atmosfæren, som kaldes mesosfæren. Almindelige skyer befinder sig til sammenligning i maksimalt 13 kilometers højde.

I 1883 gik den indonesiske vulkan Krakatau i udbrud, og i årene efter optrådte de lysende natskyer jævnligt over storbyer som fx London. Forskerne mente, at skyerne var et resultat af de milliarder af tons støv og kemikalier, vulkanerne spyede ud i atmosfæren.

Lysende nat-skyer er knyttet til metan

Men selv efter at de øvrige virkninger af udbruddet havde fortaget sig, blev skyerne hængende, og siden har de bredt sig yderligere. I 2007 opsendte USA en satellit for at undersøge fænomenet nærmere, og i dag mener forskerne, at de lysende natskyer består af mikroskopiske iskrystaller, der vokser på støvpartikler efterladt i mesosfæren af meteorer.

Skyerne dukkede formentlig op sidst i 1800-tallet, fordi de er knyttet til drivhusgassen metan, som i takt med industrialiseringen blev udledt i atmosfæren i stadigt større mængder.

Fra lysende skyer til Jordens undergang

Vulkanudbrud får altså ikke skylden for de lysende skyer, vi af og til kan se på nattehimlen. Til gengæld har de gennem tiden forårsaget store katastrofer - og det er bare et spørgsmål om tid, før en ny katastrofe indtræffer:

Solen skinner på højtliggende skyer

Selvom solen er gået ned, og mørket har sænket sig, lyser natskyerne op.

Det skyldes, at de befinder sig så højt, at solens lys stadig kan ramme dem.