nb web u34 top Island

Island fungerer som prop i gigantisk glohed geyser

Igen stirrer både geologer og flyledere intenst mod Island. Øen er i næsthøjeste vulkanberedskab efter en række jordskælv. Den megen aktivitet skyldes, at Island ligger lige i sprækken mellem to store skorpeplader.

21. august 2014

Den nyeste forskning inden for geologien er dykket flere hundrede kilometer ned under jordskorpen, hvor forskerne har fundet en slags gigantiske bobler af smeltet klippe.

Når Island igen og igen stjæler overskrifter med sine aktive vulkaner, skyldes det, at øen ligger placeret lige over sådan en lavalampe i overstørrelse.

Island født af en boble

Nogle steder finder boblerne nemlig helt op til overfladen, hvor de enten skubber til landmasserne eller ligefrem bryder igennem skorpen.

Når en gigantboble bryder igennem skorpen, udgydes enorme mængder flydende klippe, der dækker store områder og bl.a. skaber øer som Island.

Island menes at have stukket hovedet op over vandoverfladen for omkring 16 til 18 millioner år siden.

Hawaii er spidsen af en bjergkæde

Skorpen vil på grund af såkaldte tektoniske kræfter med tiden bevæge sig væk fra det sted, boblen brød igennem, og de nydannede vulkaner vil normalt dø ud.

Selve boblen bliver imidlertid stående og trækker et spor af nye øer og landområder.

Det ses fx på Hawaii, som udgør spidsen af en 5.800 km lang perlerække af vulkanøer.

Island ligger lige i smørhullet

Men i modsætning til Hawaii, som ligger midt på en såkaldt skorpeplade, ligger Island præcis i revnen, hvor både den østlige og den vestlige halvdel af Atlanterhavets havbund opstår.

Derfor trækker de to skorpeplader et spor af vulkanisme i hver sin retning, men Island bliver liggende og forbliver en aktiv ”smoking gun”.