Vulcano Campi Flegrei

Megavulkan truer Napoli

De fleste kender til den umiddelbare trussel fra Vesuv, men de færreste napolitanere ved, at en langt mere potent vulkan ulmer under byen.

27. februar 2014

Læs mere om vulkanen Vesuv

Læs artiklen: 'Katastrofen vil gentage sig' fra Illustreret Videnskab 5/2014. Som abonnent på bladet kan du hente artiklen ved hjælp af knappen nedenfor.

Megavulkanen Campi Flegrei

Campi Flegrei er en caldera: En vulkan, som for 39.000 år siden sprængte sig selv til atomer for derefter at synke sammen. Campi Flegrei har ikke været aktiv siden 1538 og er så godt som usynlig i terrænet, selv om den er i stand til en udbrudsstyrke, som får Vesuv til at minde om en billig nytårsraket.

Kun 17 procent kender til supervulkanen

En undersøgelse fra 2013 blandt over 1000 napolitanere viser, at blot 17 procent kender til evakueringsplanerne, hvis Campi Flegrei går i udbrud. Faktisk bedømmer langt de fleste indbygger, selv de som direkte bor i Campi Flegrei-calderaen, at Vesuv udgør den største risiko.

Udryddede muligvis neandertalerne

Campi Flegreis vulkanudbrud for 39.000 år siden udspyede 200 kubikkilometer magma og rangerer som en syver ud af otte på vulkanernes Richterskale, den såkaldte VEI (Volcano Explosivity Index) . I og omkring Campi Flegreis caldera er lavaen over 100 meter tyk, og aske fra vulkanen findes i moser over store dele af Europa, det vestlige Asien og som svovlforsuring af isen i de grønlandske iskerner.

Russiske forskere mener sågar, at vulkanudbruddet for 39.000 år siden gav neandertal-befolkningen i Europa dødsstødet med sin voldsomme påvirkning af klima og fødekæder og dermed banede vejen for det moderne menneskes indtog på kontinentet.

Læs mere om vulkanen Vesuv

Campi Flegrei

Campi Flegrei er en caldera - en vulkan, der sprængte sig selv til atomer og sank sammen for 39.000 år siden. Calderaen består af 24 kratere, hvoraf de fleste befinder sig i vandet. I mytologien er Solfatara-krateret i calderaen hjemsted for den romerske ildgud Vulcanos. Gas og damp siver ud af en række åbninger i jordskorpen, ligesom 150 kogende mudderpøle vidner om Campi Flegreis aktivitet. I 2009 sank calderaens centrum sammen, hvilket ifølge nogle forskere er tegn på, at Campi Flegrei vil gå i udbrud inden for de kommende årtier.

Gå ikke glip af århundredets opdagelse, tag med os ud til forskernes frontlinje!

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.