supervulkaner - nordkorea - atombomber - atomprøvesprengninger
Supervulkan

To britiske geologer har ekstraordinært fået lov til at undersøge Paektu og opdaget et 35 km dybt magmakammer under vulkanen. Kammeret er ved at være er godt fyldt op og klar til at begrave hele regionen i aske.

© Seoul Arts Center

Nordkoreanske atombomber truer supervulkan

På grænsen mellem Nordkorea og Kina ligger supervulkanen Paektu. For godt 1000 år siden udløste dens seneste store udbrud en katastrofe i Østasien, og nu er illegale test af atomvåben godt i gang med at ruske i den slumrende kæmpe.

13. marts 2018 af Niels Hansen

Nordkorea leger bogstaveligt talt med ilden, når landet igen og igen vælger ulovligt at teste kernevåben ved underjordiske prøvesprængninger. Og det er ikke en militære konfrontation med USA, der er mest bekymrende. Eksplosionerne kan nemlig vække den ultrapotente vulkan Paektu på grænsen til Kina.

Nordkorea prøvesprang sit første kernevåben i 2006. Dengang var den eksplosive kraft blot på 0,48 kiloton eller 3 procent af bomben over Hiroshima.

Siden da har landet detoneret yderligere fem kernevåben i det underjordiske testkompleks Punggye-ri. Senest var i september 2017, hvor sprængkraften var steget 250 gange til skræmmende 120 kiloton.

Udbrud svarer til én million atombomber

Forskere har beregnet, at kunstige jordskælv skabt af bomberne ryster undergrunden under Paektu, som blot ligger ca. 100 km nordvest for Punggye-ri.

Jordskælvene forårsager trykændringer i magmakammeret, som kan føre til, at der opstår gasbobler i den flydende stenmasse. Boblerne fylder mere end magmaet, hvilket får trykket til at stige – måske til det punkt, hvor et udbrud går i gang.

Vågner Paektu, bliver det som om "en million atombomber, der går af på samme tid" ifølge Clive Oppenheimer – en af de få vestlige forskere, der har studeret vulkanen.

I så fald er de 1,6 mio. nordkoreanere, der bor mindre end 100 km fra Peaktu, i overhængende livsfare, når asken lægger sig metertykt i løbet af de første døgn. Senest vulkanen var i et voldsomt udbrud i 946 nåede asken endda helt til Grønland.

Supervulkan kan afkøle Europa

Et udbrud fjerner formentlig Nordkorea fra landkortet, men det har også potentiale til at skabe problemer hos os i Vesteuropa. Vulkanen sender nemlig mindst 45 million ton svovl op i stratosfæren, hvor det køler klimaet op til flere grader.

Sådan en afkøling får alvorlige konsekvenser for produktionen af korn som hvede og ris fra verdens spisekampe i Europa, USA og Kina med 75 procent.

Det fører til et kollaps af den globale fødevareproduktion, milliarder vil sulte og civilisationen på kloden bliver sat på en alvorlig prøve.

Vil du vide mere om supervulkaner og om, hvordan et vulkanudbrud på ét kontinent kan true civilisationen på et andet, er miniserien "The Power of Volcanoes" netop nu er tilgængelig på vores nye streamingtjeneste DOCMA.

Gå ind på www.docma.dk og begynd din gratis prøveperiode i dag.