Ganggung

Sådan varsles et vulkanudbrud

Vulkanologers job er at forsøge at måle sig frem til viden om vulkanudbrud.

6. september 2010

Fra Videnskabens Univers: Opgaven med at forudsige det næste vulkanudbrud er et job for vulkanologer, som er geologer med speciale i bl.a. vulkansk aktivitet. Varsling af vulkanudbrud er normalt baseret på målinger af mindre jordskælv nær vulkanen.

De fleste vulkaner ligger imidlertid i verdens travleste jordskælvszoner, så opgaven er vanskelig, for ikke alle skælv udløser vulkanudbrud. Vulkanologerne har dog sporet nogle helt bestemte rytmer, der afslører, at magma forskyder sig i magmakammeret under vulkanen inden et udbrud. Faresignalerne er bl.a. bestemte frekvenser eller styrken af skælvene.

Vulkanologerne opsætter også kameraer i vulkanens kuppel og registrerer trykændringer i kanalen op mod kuplen, den såkaldte pibe. Desuden monteres der nogle steder sensorer, som måler luftens indhold af vulkanske gasser.

Videnskabens Univers