vulcano

Vulkaner i udbrud kan blæse bobler

Forskere identificerer ny type udbrud.

10. juni 2013

Vulkaner går i udbrud på to måder. Enten flyder lava langsomt ud, eller også eksploderer vulkanen og sender lava op i luften. Nu har forskere fra England og New Zealand identificeret en tredje type udbrud, kaldet tangaroa, hvor lavaen udspyes i bobler.

Vulkan udspyer helt specielle sten

Forskerne har undersøgt havbunden omkring den undersøiske vulkan Macauley i Stillehavet. Vulkanen udspyer pimpsten, som normalt forbindes med eksplosive udbrud. Men de sten, forskerne fandt i havet, så helt specielle ud.

Pimpsten har en masse hulrum fyldt med gas, men her var hulrummene afrundede og jævne som en slags forstenet mousse. Stenene er altså ikke blevet sprængt, men har langsomt udvidet sig. Ifølge forskerne betyder det, at lavaen er steget mod havoverfladen i form af bobler.

Sådan foregår et tangaroa-udbrud

1. Magma stiger op mod havbunden. Vandets vægt forhindrer et eksplosivt udbrud. I stedet formes lavaen til kugler.

2. Lavaen består af smeltet pimpsten. Mens lavakuglerne stiger mod havoverfladen, udvides gas fanget i hulrum i pimpstenen.

3. Ved overfladen har gassen udvidet sig så meget, at kuglens ydre skal, der er sprød efter at være nedkølet af vandet, sprækker. Indtrængende vand får kuglen til at falde fra hinanden, hvorefter stykker falder ned på havbunden.

Ordbog:

Pimpsten: En let og porøs vulkansk stenart, der er så let, at den kan flyde.

Tangaroa: Havgud i den maoriske mytologi. Han er søn af Ranginui og Papatuanuku, Himmel og Jord.