Mauna Kea

Vulkantyper

Der findes flere typer vulkaner. Generelt er det den flydende magmas indhold af gasser og silicium, der bestemmer, hvilken form vulkanen får.

6. september 2010

Fra Videnskabens Univers: Tyndtflydende magma danner gerne brede og flade vulkaner, såkaldte skjoldvulkaner, hvor de mere tyktflydende magmatyper ofte danner højere vulkaner som strato- og kuppelvulkaner.

Skjoldvulkan

Skjoldvulkaner bygges op af letflydende magma. Det resulterer i en vulkan, der ligner en ridders skjold med forsiden op. Hældningen på siderne er svag, og selv lave skjoldvulkaner dækker store arealer. De kendes bedst ved, at siderne hælder mindst inde ved midten.

Mount Fuji

Stratovulkan

Stratovulkaner er vulkaner, som børn tegner dem – med en stejl top og fladere sider. På den måde kan de nemt kendes fra skjoldvulkaner. Stratovulkaner er bygget op af skiftende lag af lava og aske, og de er ofte temmelig store.

Lassen Peak

Kuppelvulkan

Vulkaner med meget sejtflydende magma er ofte kuppelvulkaner. Kuplerne dannes, fordi magmaen ikke flyder mere end få meter, før den størkner. På den måde sætter vulkanen hele tiden prop i sig selv, og hvert nyt udbrud begynder derfor med en eksplosion, hvor toppen skydes af.

Videnskabens Univers

Videnskabens Univers er en enestående bogserie, som bringer dig ud i alle hjørner af videnskabens fascinerende verden. Du kan læse mere om serien og købe den første bog på:

Videnskabens Univers.

Gå ikke glip af århundredets opdagelse, tag med os ud til forskernes frontlinje!

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.