© Shutterstock

Din fremtid er støbt i en ny generation af plastik

Glem alt om sprukne engangskrus og kummerligt legetøj fra Kina. Fremtidens version af vidundermaterialet kan føle, reagere på lys og stimuli, nedbrydes i kroppen og genbruges i det uendelige. Skræddersyet kemi og håndplukkede molekyler baner vejen for en regulær ny plastikrevolution.

28. november 2017 af Jakob Priess

Et nyt plastgitter forbedrer blodforsyningen hos patienter med åreforsnævringer i hjertet. I modsætning til tidligere løsninger opløser plastgitteret sig selv efter få år i kroppen.

Forsnævringer af blodårerne i hjertet er blandt de hyppigste dødsårsager på verdensplan.

Behandlingen sker ofte med en såkaldt ballonudvidelse, hvor blodåren udvides med et metalgitter, en stent, som sættes på plads i hjertet med en lille ballon.

Men metalgitteret bliver siddende i kroppen, selv efter at blodkarrene har udvidet sig, og begrænser især blodårens bevægelighed og risikerer at føre til komplikationer såsom blodpropper senere i patientens liv.

Nu har forskere ved medicinalfirmaet Abbott udviklet en ny type stent af en bionedbrydelig plastik, som automatisk bliver nedbrudt til harmløse stoffer i kroppen efter tre år.

Bakterier og mikrobølger forvandler skrald til ny plastik

476 kg. Så meget affald har den gennemsnitlige EU-borger på samvittigheden hvert eneste år.

Det meste brændes af til produktion af el og varme, men nu vil forskere omdanne en del af affaldet til ny bioplast.

Det EU-støttede forskningsprojekt SYNPOL kan ved hjælp af bakterier og mikrobølger omdanne affald til biopolymeren polyhydroxyalkanoat.

Plasttypen kan bruges til at lave emballage, men fordi den kan nedbrydes naturligt, har den også stort potentiale som materiale til lægeredskaber – fx kirurgisk sytråd.

Processen er også billig, hvilket er afgørende, da bioplast endnu ikke kan konkurrere med de oliebaserede plasttyper på prisen.

95 procent af universet er det pure opspind

Mørkt stof blev opfundet i 1970’erne, fordi astronomiske observationer afslørede, at stjernernes opførsel i galakserne ikke stemte overens med Newtons tyngdelov.

Ifølge Newton aftager tiltrækningskraften fra et stort legeme på et mindre, omkredsende legeme meget hurtigt over afstand.

Det betyder, at stjernerne længst væk fra galaksernes centrum burde blive slynget ud i rummet på grund af galaksens høje rotationshastighed, hvis kun massen fra synligt stof var til stede til at holde dem fast.

Derfor tilføjede forskerne en kraft fra en ukendt og usynlig masse, som kunne få universets ligning til at gå op.

Gennem årtier har forskere forsøgt at finde mørkt stof og mørk energi, som kan forklare universets opførsel – men uden held.

Nu peger nye teorier på, at fysikerne har jagtet et fantasifoster: De mørke materialer eksisterer slet ikke.

Er du ikke abonnent, men vil du alligevel dykke ned i dette nummer, så finder du bladet i løssalg i kiosker, supermarkeder og hos bladhandlere.

Bumser skal udslettes indefra

Akne er nummer otte på listen over de mest udbredte sygdomme i verden og er den mest almindelige hudsygdom.

Værst går det ud over teenagere, hvor 80-90 procent er plaget af bumser, men også helt små børn og granvoksne mennesker bliver ramt. Piger er lidt yngre end drenge, når de får de første bumser, og problemerne topper i 15-årsalderen.

Hyppigheden af akne varierer fra land til land, men sygdomdommen er generelt mere udbredt i de vestlige lande.

633.000.000 mennesker på verdensplan er til hver en tid ramt af den skæmmende hudsygdom.

Men nu har et amerikansk forskerhold med hjælp fra flere slags lys og lysfølsomme molekyler fundet en vej ind i bakteriens allerinderste.

Her svitser de skurken og udrydder de uønskede gæster.