Frontpage 1/2011

Få stort tema om menneskets udvikling

Læs temaet om de vigtigste nye gennembrud i vores viden om menneskets udvikling i årets første nummer af Illustreret Videnskab. Køb det som blad i kiosken eller som app til din iPad.

13. december 2010 af Jens E. Matthiesen

For få år siden var hele vores viden om menneskets udvikling baseret på formen, størrelsen og alderen på de fossile knogler, vi tilfældigvis har fundet rundtom i verden, ikke mindst i Afrika. Forskerne stod over for et kæmpe puslespil, hvor de kun havde ganske få af brikkerne til rådighed, og hvor de i høj grad måtte gætte sig til, hvordan de kunne passe sammen.

I dag er alt dette ændret. Der er dukket flere fossiler og dermed puslespilsbrikker op – men endnu vigtigere: Forskerne har fået nye værktøjer til rådighed, som kan tvinge langt mere information ud af fossilerne. Dna-analyser af selv den mindste knoglesplint kan fortælle, hvor gammel den er, hvilken abe- eller menneskeart den stammer fra, og hvordan arten er beslægtet med andre arter. Det betyder, at det endelige billede af vores forhistorie i disse år tager form i et tempo, vi aldrig har set tidligere. Gennembruddene står praktisk taget i kø, og derfor har vi valgt at samle de vigtigste nye opdagelser i et stort tema i dette nummer.

Hvis du køber iPad-versionen, så får du også videoer og links til dette tema, så du kan gå videre ud på nettet og søge mere viden. Rigtigt god læselyst! Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Ipad nr. 1 frontpage

I dette nummer kan du også læse:

De næste rumfærger er små og fjernstyrede

For de gamle rumfærger er der nu nedtælling til pensionsalderen. Deres meget mindre efterfølgere flyver uden astronauter og bliver meget billigere i drift.

Størens æg bliver dens død

Ægte kaviar bliver dyrere og dyrere – og i sidste ende kan det blive støren, der må betale den højeste pris. Biologer sætter nu alt ind på at redde den vilde bestand af fisken, som har 250 millioner års succeshistorie bag sig.

Jag dine mareridt væk

Monstre i computerspil kan være ret skræmmende – men måske kan de også jage dine mareridt på flugt.

Jubilæum: 50 år på p-pillen

For nogle betød den ligestilling og frihed. For andre var den en trussel større end atombomben. Intet medikament har som p-pillen ændret samfundet.