© Montage / Illustreret Videnskab

Nyt blad: Din hjerne skrumper hver eneste nat

I årets 14. Illustreret Videnskab giver videnskaben endelig svaret på, om hunden eller katten er det klogeste dyr - og hvorfor din hjerne faktisk skrumper, når du sover.

6. september 2017

Nyt Illustreret Videnskab ude nu!

Årets 14. udgave af Illustreret Videnskab byder bl.a. på artiklerne:

# Din hjerne skrumper mens du sover

• Du mister de fleste af dine minder, når du sover. Ny forskning viser, at hjernens forbindelser skrumper med næsten 20 procent i løbet af natten. Men cellernes slankekur er til din egen fordel.

# Hvem er klogest?

• Hunde- og katteejere er nok ikke i tvivl, men hvad siger forskerne om hundens og kattens intelligens? Følg dysten, hvor hund og kat kæmper på blandt andet hukommelse, selvstændighed og kommunikation.

# Mekaniske muldvarpe får et ekstra gear

• Med et netværk af biltunneller i 30 lag kan storbyernes trafikkaos måske løses. Nutidens boremaskiner til tunneller er for langsomme og dyre i drift til at klare opgaven, så nu vil borebisser blødgøre undergrunden med kraftige mikrobølge-kanoner.

# Nu fryser forskerne tiden

• Med lysglimt på ti milliontedele af en milliardtedel af et sekund kan den nye XFEL-laser filme atomerne i arbejde. Det åbner en helt ny verden, hvor forskerne kan nærstudere alt fra Jupiters indre til elektroners adfærd under planternes fotosyntese.

# Besøg NASA's drømmefabrik

• Rumfartøjer bygget af asteroider og dybfrosne astronauter. Intet er for langt ude, når NASA høster nye ideer til fremtidens rumfart. Hvert år doneres en pose penge til nye projekter, der lyder som ren science fiction, men som kan blive virkelighed om bare 20 år.

# 320 km/t uden fører

• Med få centimeters afstand skal tyve racerbiler drøne afsted side om side – uden mennesker bag rattet. Sådan lyder ideen bag Roborace. Her er føreren udskiftet med en supercomputer, som foretager 24 billioner udregninger i sekundet.

Ikke abonnent? Få bladet her: