NYT BLAD: Jagten på klodens sidste diamanter

I årets 11. Illustreret Videnskab inviterer vi dig på højteknologisk jagt efter Jordens sidste diamanter, vi dykker helt ned i astrofysikernes hellige gral, antistoffet, og så kortlægger vi kroppens oversete super-organer.

13. juli 2017

Nyt Illustreret Videnskab ude nu!

Årets 11. udgave af Illustreret Videnskab byder bl.a. på artiklerne:

# Robotter jagter klodens sidste diamanter

• Klodens beholdning af ædelsten bliver stadigt sværere at nå. Derfor overtager intelligente maskiner nu minedriften. Og når de sidste diamanter er hentet op, står fysikerne klar med kunstige ædelsten, der ikke kan skelnes fra naturens egne.

• Glem hjernen og hjertet! For i kroppens mylder af organer gemmer sig uundværlige arbejdsheste, der blander spyt, hjælper sædceller frem og holder styr på nat og dag. Mød din krops sande helte.

# Klar, parat, SPAR på energien

• Vi er energifråsere, når det kommer til bevægelse. Dyrene har taget jetmotorer, fjedre og maverulninger i brug for at anstrenge sig mindst muligt.

# Fysikerne kaster lys over atomernes spejlbilleder

• For første gang har forskere holdt antibrint “fanget”. Dermed kan de gå på opdagelse i atomernes spejlvendte verden.

# CO2 skal omdannes til sten og sko

• På det islandske Hellisheiði-kraftværk har forskere gjort en klimaforandrende opdagelse: På mindre end to år kan CO2 omdannes til uskadelige mineraler. Forskerne nøjes dog ikke med at lagre CO2 – de vil også genbruge den i alt fra bagepulver til gummisåler.

Ikke abonnent? Få bladet her: