På sporet af liv i Rummet, og ingeniørernes kamp mod den dræbende smog

Det nye Illustreret Videnskab er på gaden med den ultimative gennemgang af astronomernes varmeste bud på liv andetsteds i Universet - det lille Trappist-1 system. Og så er der håb for millioner i klodens storbyer som gisper efter morgenluft, for ingeniører har blæst til kamp mod smog.

17. oktober 2017

Solens virile lillebror

En kold stjerne og syv små klippeplaneter. Sådan lyder signalementet af et nyopdaget stjernesystem, som af astronomer er udråbt til et af årtiets største planetfund.

Stjernen huser nemlig tre jordlignende planeter i sin beboelige zone og har dermed ekstremt gode chancer for liv:

PLANET E KAN HUSE HAVE OG LIV
Temperaturerne på planeten muliggør flydende vand på overfladen, hvor forskellige livsformer kan trives.

PLANET F ER KOLDERE END JORDEN
Planeten får under halvdelen af den varme, Jorden får fra Solen, men flydende vand kan sagtens findes.

PLANET G ER SYSTEMETS STØRSTE
Yderst i den beboelige zone ligger systemets største planet med en radius, der er 1,13 gange Jordens.

Ingeniører tager kampen op mod smog

En fredag eftermiddag i januar 2017 ruller en giftig tåge, for gud ved hvilken gang, ind over Beijing og udløser rød alarm.

Børnehaver og skoler lukker, ældre og forurenende biler får forbud mod at køre, og sværindustri som stålvalseværker bliver bedt om at stoppe maskinerne. Den enorme storby går i stå.

I dagene, der følger, holder indbyggerne sig så vidt muligt indendørs og bevæger sig kun ud iført maske. Beijings beboere ved nemlig om nogen, at smog ikke er til at spøge med.

Verdens metropoler er indhyllet i giftig tåge. Men med ingeniørernes nyeste påfund vil biludstødningen inden længe bestå af rene vanddråber og kraftværkets skorsten være skrubbet fri for farlige partikler.

Det kan hvert år redde 7,2 millioner byboer fra en tidlig død.

Er du ikke abonnent, men vil du alligevel dykke ned i dette nummer, så finder du bladet i løssalg i kiosker, supermarkeder og hos bladhandlere.

Fremtidens emballage er noget, du spiser

Manden tager den indpakkede burger, som ekspedienten bag disken har lagt på bakken. Men i stedet for at pakke burgeren ud af det hvide papir lægger han en stribe ketchup oven på papiret og tager en bid.

Manden står i den brasilianske burgerrestaurant Bob’s Burgers, som siden 2012 har serveret deres burgere pakket ind i spiselig emballage.

Nye emballager, som lynhurtigt bliver nedbrudt af naturen eller din mave, er på vej ud på butikshylderne.