frontpage 10/2011

Velkommen til nr. 10/2011

Læs om kriminalteknikernes nye værktøj, hvordan forskerne nulstiller hukommelsen og nye afsløringer om dinosaurernes udvikling.

27. juni 2011

Fysikerne har ændret vores verdensbillede flere gange gennem de seneste 300 år. Hvert århundrede har budt på store spørgsmål, som forskerne gennem deres ideer, teorier og eksperimenter har fundet svar på, så vi gradvist har fået en dybere forståelse af verden omkring os og de naturlove, som styrer den. Og samtidig er den nye viden blevet omsat til praktiske opfindelser, der har ændret samfundet og den enkeltes liv. Elektriciteten og dampmaskinen er gode eksempler.

Også i dag står fysikerne over for uløste spørgsmål om naturens stof og kræfter, men måske er udfordringen nu endnu større, for i dag er det simpelt hen ikke teknisk muligt at lave de praktiske forsøg, som kan be- eller afkræfte teorierne. Samtidig er der på mange felter blevet længere fra teoretisk fysik til anvendt teknik, og det er derfor relevant at spørge: Hvad skal fysikerne prioritere fremover – forskning, som kan give os endnu dybere indsigt i naturen, eller forskning, som mere direkte vil udmønte sig i brugbar teknologi?

Tag selv stilling – men læs først det store tema “Fysikken står ved en skillevej” i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Forskere i kamp for at redde 70 strandede hvaler

Hvalstrandinger sker ofte i New Zealand – men 70 grindehvaler på én gang udløser en helt speciel redningsaktion.

Nu kan lamme rejse sig og gå

De såkaldte exoskeletter – udvendige computerstyrede skeletter – er i hastig udvikling. Flere typer er allerede nu tilgængelige og klar til at ændre livet for lamme personer.

Ny teknik fælder morderen

Der er begået et drab. Politiet kan ikke finde nogen vidner, så nu er de tekniske spor afgørende for den videre efterforskning. Læs om kriminalteknikernes nye værktøjer, som leder dem frem til gerningsmanden.

Ankomst til asteroiderne

Efter næsten fire års rejse nærmer rumsonden Dawn sig nu sit mål. Studiet af asteroiderne skal give os ny viden om, hvordan vores solsystem blev dannet.