Frontpage 0112 DK

Velkommen til nr. 1/2012

Det er et rent tilfælde, at vi ikke har mamutter idag, mener forsker. Læs om de spændende nye forskningsresultater i dette nummer.

19. december 2011

Mammutten, det uldhårede næsehorn, vildhesten og en lang række andre store pattedyr uddøde for omkring 10.000 år siden. Årsagen har hidtil været en gåde for palæontologerne, og teorierne har bevæget sig i mange retninger – fra meteornedslag over epidemier til klimaskift og den nok mest populære: at det var mennesket, som slet og ret slagtede og åd dyrene.

Nu har dna-studier endelig kastet lys over mysteriet. Men svaret er ikke simpelt. Der tegner sig et meget komplekst billede af omstændigheder, der greb ind i hinanden og i sidste ende betød, at nogle bukkede under, mens andre, som fx moskusoksen og rensdyret, overlevede. Afgørelsen har været hårfin, og manden bag de nye resultater, Eske Willerslev, mener ligefrem, at det må betragtes som et rent tilfælde, at vi ikke har mammutter i dag.

Læs artiklen om istidens vindere og tabere i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Amatør-raket på vej mod rummet

To danske entusiaster har sat sig et ambitiøst mål: I løbet af de næste fem år vil de udvikle deres raket, så den kan tage dem med ud i rummet. Lykkes det, bliver det verdens første rumflyvning foretaget af amatører.

Silke er det nye supermateriale

I årtusinder har vi brugt silkeormens stærke tråd. Nu gør en simpel proces materialet endnu bedre.

Bakterierne har magten i tarmen

Alle mennesker kan opdeles i tre typer ud fra bakterierne i tarmene. Din tarmtype betyder meget for helbredet.

Fotodokument: Afrika by night

Med særlige kameraer har fotografen Martin Dohrn dokumenteret, hvad savannens dyr laver om natten.

10 gigantiske computere regner den ud for forskerne

Verdens stærkeste supercomputere kan simulere alt – fra jordskælv og epidemier til galaksers udvikling.