Front page 12/2010

Velkommen til nr. 12/2010

Læs bl.a.om jagten på mikrober, som får nye sygdomme på samvittigheden, i dette nummer.

27. juli 2010 af Jens E. Matthiesen

For et par årtier siden var mavesår en livsstilssygdom – altså en lidelse, som skyldtes usunde vaner hos patienten, og som derfor også skulle behandles ved omlægning af disse vaner. I dag ved vi, at de fleste mavesår skyldes en bakterieinfektion, og at den rigtige behandling er antibiotika. Den samme historie kan måske om kort tid skrives om en lang række andre sygdomme, som vi hidtil har anset for at have helt andre årsager.

Forskerne mistænker nu bakterier, virus og parasitter for at være skurkene bag så forskellige lidelser som brystkræft, diabetes, skizofreni og fedme. Hvis det viser sig at være sandt, er det en opdagelse, som vil fremkalde to reaktioner. Vi vil nok blive lidt forskrækkede over, at den slags sygdomme i bund og grund er smitsomme. Men når den første bekymring har lagt sig, vil vi forhåbentlig glæde os over, at det samtidig giver langt bedre muligheder for forebyggelse og behandling – ligesom det skete i historien om mavesåret. Chefredaktør Jens E. Matthiesen

Vi må grave dybere efter grundstofferne Litium, platin, fosfor, helium – flere og flere grundstoffer er ved at blive mangelvarer. Kun effektiv genbrug kan redde os fra at løbe tør.

1 gåde – 3 teorier: Hvorfor tabte mennesket pelsen? Alle vores slægtninge i naturen er dækket af pels, så der må være en ganske særlig grund til, at vi ikke er det. Men hvilken? Tre teorier forklarer, hvordan vi blev “den nøgne abe”.

Sådan vejer vi atomerne Massespektrometret er et uundværligt redskab inden for flere forskningsgrene. Se, hvordan det virker!

Sydpolen 100 år efter tragedien I en hytte ved Antarktis’ kyst har tiden stået stille i næsten 100 år. Alt ligger, som det blev efterladt, da Robert Scott og hans folk drog af sted i deres ulyksalige forsøg på at nå Sydpolen.

Mikrober kan stå bag “livsstilssygdomme” Bakterier, virus og parasitter er måske skyld i en lang række sygdomme, som vi ellers troede skyldtes genfejl eller usund livsstil.

Læs også om: Geologer finder forstenet supervulkan Krokodillen har jaget i 220 millioner år Sø i Himalaya forsvinder på tre dage Ny teori: Sorte huller er sorte stjerner Ny superlim kan lime knogler sammen