Frontpage 14/2010

Velkommen til nr. 14/2010

Læs bl.a. om hajens sjette sans, Solens mørke tvilling og hvilke teknologiske fremtidsmål, som forskerne drømmer om i det nye årti.

7. september 2010 af Jens E. Matthiesen

For de fleste af os lyder det nok langt ude, at Solen skulle have en tvillingestjerne, som astronomerne bare aldrig har set. Og det er det sådan set også – for hvis den findes, befinder den sig meget længere væk end selv Solsystemets yderste planeter. Det ville selvfølgelig ikke være noget problem, hvis der var tale om en stjerne som Solen – så ville vi sagtens kunne studere den. Men hvis Solens tvilling findes, vil den være en ganske lille stjerne, der ikke udsender lys, en såkaldt brun dværg.

Ideen om den mystiske stjerne blev bragt til torvs for 25 år siden, hvor den også fik sit navn, Nemesis, fordi den ifølge teorien med millioner års mellemrum slynger meteorer og kometer mod Solsystemets planeter og er skyld i masseudryddelse her på Jorden. Og nu er teorien pludselig blevet meget aktuel igen, fordi nye studier af sten fra Månen viser overraskende resultater, som kunne pege i retning af, at Nemesis virkelig eksisterer derude. Læs om Solens mørke tvilling og om, hvordan vi kan finde den, i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Sand og vand truer kulturarven Flere af verdens store kulturskatte er ved at erodere væk, og den globale opvarmning gør det kun værre. Nu vil forskere prøve at klimasikre fortiden.

Satellit viser Mars’ smukkeste side Mars Reconnaissance Orbiter har gennem fire år samlet vigtige, men også utroligt flotte billeder af den røde planets geologi.

Videnskabens teknologiske mål for det nye årti Det kommende årti kan vi vente store resultater på tre områder: på nettet, i vores hjem og i energisektoren. Læs om de ti gennembrud, der står allerøverst på forskernes ønskeliste.

D-vitamin holder kroppens forsvar stærkt En række studier viser, hvor vigtigt D-vitamin er for os. Nu har forskere endda fundet ud af, at immunforsvaret slet ikke virker uden vitaminet.

Læs også om: Hajen jager med sin sjette sans Mobilen er gået i videnskabens tjeneste Vi er klogest, når kroppen tænker med Gentest afslører zar-familiens skæbne