Frontpage 15/2010

Velkommen til nr. 15/2010

21. september 2010 af Jens E. Matthiesen

Jordens regnskove rummer en fantastisk artsrigdom af planter og dyr. Det er både veldokumenteret og kendt af de fleste. Men hvorfor det er sådan, er der faktisk ingen, der ved. Og det piner biologerne, endda i en grad, så de taler om, at løsningen af gåden vil være som at finde den hellige gral. Det er ellers ikke, fordi de mangler ideer til forklaringer – der er gennem tiden fremsat over 100 forskellige teorier – men ingen af dem slår helt til.

Det kan et verdensomspændende forskningsprojekt ændre på. I alt 40 skovområder rundtom på kloden skal finkæmmes, og fordelingen af træer og dyr skal kortlægges, så man kan lave detaljerede sammenligninger af de forskellige skovtyper. Et gigantisk stykke arbejde, som forhåbentlig vil fortælle os, hvad det er, der gør regnskoven så speciel, at livet tilsyneladende følger nogle helt andre spilleregler her end andre steder. Følg jagten på biologiens hellige gral i den store artikel i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Asteroide får besøg fra Jorden Præsident Obama har lagt en ny kurs for den amerikanske rumfart. Det ultimative mål er stadig en bemandet mission til Mars. Men først skal astronauter lande på en asteroide, der i sin bane kommer tæt på Jorden.

En hær af vikinger blev halshugget i England Forskere undersøger nu de sørgelige rester af en hær på 51 vikinger, som blev besejret, ydmyget og brutalt henrettet for 1000 år siden.

TEMA: Naturvidenskabens mål det næste årti At forstå naturlovene og de kræfter, som former vores verden, står højest på forskernes ønskeliste for det næste årti.

Fremtidens elever underviser sig selv Touch-computere, iPads og interaktive skærme vil komme til at revolutionere fremtidens skole. Takket være den nye teknologi vil børnene bl.a. kunne blive deres egne lærere.

Læs også om: Tandlægen har fået ny værktøjskasse Raketbiler skal sætte nye fartrekorder Nu genfortæller geologerne Bibelen