Frontpage 16/2011

Velkommen til nr. 16/2011

Læs om sære livsformer i isolation, om lægernes offensive strategi mod kræft og om skrifter med patent på sandheden.

20. oktober 2011

Hvordan mon livet i et område ville udvikle sig, hvis det var helt afskåret fra omgivelserne gennem millioner af år? Det finder russiske forskere måske snart ud af. De mangler kun at bore 30 meter for at nå ned til søen Lake Vostok, som ligger dybt under iskappen på Antarktis. Hvis der fx er bakterier i søen, vil de sikkert adskille sig en del fra deres nærmeste slægtninge på resten af Jorden, for de har udviklet sig helt for sig selv i deres specielle miljø gennem 14 millioner år.

At isolation kan føre til – og gemme på – sære livsformer, er en kendt sag, og også på jordoverfladen er der stadig nye opdagelser at gøre. Lige nu er området langs Mekongfloden i zoologernes søgelys, efter at det længe har været svært at få adgang til pga. politisk ustabilitet. Og sensationerne står i kø. Det vælter frem med ukendte arter og skjulte bestande af dyr, vi ellers troede var ved at uddø. Læs om boringen til Lake Vostok og om udforskningen af Mekongfloden i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Kom kræften i forkøbet

Lægerne har udviklet en lang række nye værktøjer, som giver os en mere offensiv strategi i kampen mod kræft.

Tre skrifter med patent på sandheden

Koranen, Bibelen og Toraen har hvert deres bud på, hvordan mennesket skal leve sit liv. Se de tre opskrifters forskelle og ligheder.

Genial gelé giver planter en god start

De såkaldte hydrogeler kan holde på vandet og frigive næringsstoffer, så planter bedre kan slå rod i verdens tørreste egne.

Mekong er et zoologisk skatkammer

Krig og politiske uroligheder gjorde i årtier områderne langs Mekongfloden til lukket land for forskerne – men til et paradis for truede dyr og ukendte arter.