Frontpage 0212 DK

Velkommen til nr. 2/2012

Læs om hjemløse planeter, der måske kan rumme liv. Og følg med fra starten i serien om nybyggere og indvandring i Amerika.

5. januar 2012

Antallet af planeter i vores galakse eksploderer. De seneste ti år er det blevet klart for astronomerne, at rigtigt mange af de måske 200 milliarder stjerner i Mælkevejen har planetsystemer ligesom vores egen Sol. Det store perspektiv i denne nye erkendelse er selvfølgelig, at sandsynligheden for, at der findes jordlignende planeter med gode vilkår for liv, er meget større, end vi troede. Men ikke nok med det. Nu har astronomerne opdaget, at der også findes planeter i det store tomrum mellem stjernerne.

Måske endda lige så mange, som der er stjerner i Mælkevejen. Formentlig er de blevet slynget ud af deres solsystemer af tyngdekraften fra andre planeter, som har skiftet bane. Nu strejfer de hjemløse omkring i vores galakse – som spøgelser i det kolde, mørke rum. Det er svært at forestille sig noget mere ugæstfrit end miljøet på sådan en klode, men alligevel mener astronomerne faktisk, at nogle af de hjemløse planeter godt kan rumme liv, fordi de har deres egen indbyggede varmeforsyning. Læs, hvordan det kan lade sig gøre, i artiklen om hjemløse planeter i dette nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Bag opfindelsen: den geniale mikrochip

Det er nu 40 år siden, den første mikroprocessor så dagens lys. I dag ville vores samfund slet ikke kunne fungere uden.

NY SERIE: Nybyggeres drøm blev et mareridt

Fjendtlige indianere og fejlslagen høst var ved at gøre en ende på Nordamerikas kolonisering, næsten før den var begyndt.

Forsøg viser vejen fra celle til komplekst liv

Nye eksperimenter viser, hvordan det kan være gået til, at simple celler kunne blive til komplekse flercellede organismer.

Digitale systemer kan genkende os overalt

Pc’en, mobilen og dit tv kender dine ansigtstræk – og kameraer på gaden gør det samme. Digital ansigtsgenkendelse er snart hverdag.

Geologer vil bore helt ned til jordskælvene

Fra et skib ud for Japans kyst er geologer i gang med at bore syv kilometer ned under havbunden. Lykkes det, kan de om få år placere måleudstyr helt nede i den zone, hvor kontinentalpladerne mødes og udløser verdens kraftigste jordskælv.