Frontpage 4/2012

Velkommen til nr. 4/2012

Læs om universets 10 største gåder, verdens mest forkælede fugl og se hvordan atomuret holder styr på tiden.

27. februar 2012

Indtil for nylig var der ingen astronomer eller kosmologer, som gad beskæftige sig med spørgsmålet om, hvad der var før big bang. Umiddelbart giver det ingen mening, da det jo ligger i teorien, at big bang markerede universets fødsel og tidens begyndelse.

Men nu tager flere og flere spørgsmålet seriøst. For måske er der alligevel gået noget forud for det univers, vi kender. Måske var der et tidligere univers, som i sit kollaps skabte det big bang, der fødte vores univers – som dermed bare er ét i en uendelig række. Eller måske blev vores univers til i et evigt voksende tomrum, hvor der hele tiden fødes nye universer, som spredes i et tempo, der forhindrer, at de nogen sinde kan komme i kontakt med hinanden.

Både gåden og de mulige løsninger kan gøre én svimmel. Det samme gælder spørgsmålet om, hvor mange dimensioner der findes. Eller spørgsmålet om, hvorvidt naturlovene i universet er tilfældige. Alle er det gåder, som er helt centrale for vores forståelse af verden, men samtidig uhyggeligt svære at løse. Læs om vores chance for at knække dem i artiklen “Universets 10 største gåder” i dette nummer.

Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Homo erectus var en mester på havet

En million år før vi selv kom til, havde vores forfader Homo erectus bredt sig over hele Jorden. Arten må derfor have haft evnen til at bygge både, som kunne krydse åbent hav.

Forskernes forkælede poppedreng

New Zealands uglepapegøje er en af verdens mest sjældne fugle. Nu bliver alle de kendte eksemplarer overvåget og vartet op af forskere og frivillige døgnet rundt. Efterhånden er det lykkedes at få bestanden op på 129.

Krig mod frygtet virus

Hepatitis C har bredt sig til tre procent af verdens befolkning og truer med at udløse en verdensomspændende epidemi. Men nu har forskerne nye våben på vej.

Arkæologer udgraver templet for Mellemøstens Thor

I Syrien har forskere fundet et tempel, som var viet til stormguden. Her blev han gennem 3000 år tilbedt for at sikre regn til afgrøderne.

Se hvordan atomuret holder styr på tiden

Siden de blev opfundet i 1949, er atomurene blevet mere og mere nøjagtige. I dag går det bedste højst et sekund galt på 138 millioner år.