Frontpage 5/2011

Velkommen til nr. 5/2011

Læs om de såkaldte jordfaldshuller, der opstår flere og flere steder jorden rundt, vægtløse eksperimenter og hvorfor Amish-folket er så interessant for forskerne.

7. marts 2011 af Jens E. Matthiesen

Masser af videnskabens landvindinger bliver til i laboratoriet, hvor hvide kitler adstadigt og tålmodigt gennemfører forsøg på forsøg. Analyserer, sammenligner, konkluderer. I måneder eller ofte endda i årevis. Men sådan er det ikke altid. Nogle gange skal det gå langt hurtigere, og der er kun få chancer for at få resultaterne i kassen. Det mest stressende laboratorium at arbejde i er formentlig “The Vomit Comet”, flyet, som ved at flyve i parabelbuer kan simulere vægtløshed. Her har forskerne skiftet kitlerne ud med kedeldragter, og frit svævende med deres måleapparatur i den ene hånd og en brækpose i den anden har de kun 20 sekunder ad gangen at arbejde i, før tyngdekraften igen sætter ind – endda med dobbelt styrke.

Det er unægtelig et kaotisk syn, når forskellige hold af læger, biologer, kemikere og materialeforskere under disse forhold knokler for at gennemføre de eksperimenter, som de ellers kun ville kunne udføre i rummet. Vores udsendte reporter tog med på en tur for at se de vægtløse forskere i aktion og opleve de ekstreme arbejdsvilkår på sin egen krop. Læs, hvordan det gik, i den store reportage i dette nummer.

Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Vi undergraver vores egne byer

De såkaldte jordfaldshuller, som pludselig åbner sig og kan opsluge mennesker, biler og bygninger, bliver stadig mere almindelige. Og skylden er vores egen, for vi gør selv undergrunden ustabil.

Fransk anatom gav fossilerne nyt liv

Georges Cuvier forstod som den første, at fossiler er spor af uddøde dyrearter – og manede dermed tidens tanker om fabeldyr og syndflodens ofre i jorden.

Atomaffald giver os ny energi

En ny type reaktor bringer os tættere på drømmen om rentabel fusionskraft. Ideen er at kombinere reaktorens brintfusion med afbrænding af radioaktivt affald fra de almindelige atomkraftværker. Måske kan det blive virkelighed inden for 20 år.

Amishfolket kan hjælpe forskerne

Deres isolation og levevis gør amishfolket til en guldgrube for forskere, som vil finde årsager til livsstilssygdomme og arvelige lidelser.