Frontpage 5/2012

Velkommen til nr. 5/2012

I dette nummer kigger vi nærmere på kræftens gåde og forskernes nyeste våben i kampen mod sygdommen. Du kan også læse om, hvordan sex gjorde os stærke og se med, når en ny fototeknik gør naturen gennemsigtig.

12. marts 2012

Fra naturens hånd er vi alle faktisk godt beskyttet mod kræft. Vi er fulde af sindrige forsvarsmekanismer, der sikrer, at en defekt celle, som er på vej til at blive en kræftcelle, tilintetgøres. Som regel fungerer systemet rigtigt godt, og der ryddes hele tiden op, så vores krop kun består af velfungerende sunde celler, der bidrager til det store fællesskab.

Alligevel går det en gang imellem galt, og en celle melder sig ud og går sine egne egoistiske veje. Den snyder systemet, deler sig og bliver til en hel bande, der tager andre celler som slaver og ender med at drage hærgende gennem hele kroppen. På hvert trin i processen benytter den sig af nogle snedige tricks, som tilsammen kan betegnes som “kræftens gåde”. De senere år er det lykkedes forskerne at gennemskue en del af trickene, og det har samtidig åbnet op for helt nye metoder til at stoppe kræftens fremmarch.

Læs hvordan i det store, spændende kræfttema i dette nummer.

Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Nye helikoptere haler ind på flyene

Helikopterens svaghed har altid været hastigheden. Men nye smarte design med dobbelt rotor og ekstra propeller gør, at den snart indhenter flyene.

Fysikere skaber en dråbe af lys

For 80 år siden blev det forudsagt af kvantemekanikken, og nu er det lykkedes: at få fotoner til at kondensere til en dråbe af lys. Side 68

Ny fototeknik gør naturen gennemsigtig

Instrumenterne i et nyt flyvende observatorium viser det, der er usynligt for øjet – fx hvordan CO2-depoterne fordeler sig i skoven.

Arkæologer graver på lånt tid

I Afghanistan udgraver arkæologer nu et af de tidligste buddhistiske klostre. De har kun to år til at blive færdige, for derefter forvandles hele området til en kobbermine.