Mag 9 DK

Velkommen til nr. 9/2010

Læs bl.a. om forskere, der vil ændre på vejret, og følg med i Illustreret Videnskabs temaserie om hjernens tre største mysterier

31. maj 2010 af Jens E. Matthiesen

Den menneskelige hjerne er blevet kaldt den mest komplekse struktur i universet. Den indeholder formentlig op mod 100 milliarder nerveceller, som er forbundet med hinanden på kryds og tværs. Hver gang vi lærer noget nyt, aktiveres de i nye mønstre, kontakterne mellem dem bliver styrket, og nye forbindelser bliver dannet.

Med sådan et uoverskueligt virvar er det ikke så mærkeligt, at hjernen rummer masser af uløste gåder for forskerne. I vores nye store temaserie sætter vi fokus på de tre største mysterier, hjerneforskerne kæmper med. I dette nummer gælder det spørgsmålet om, hvorfor vi har brug for søvn. Vi ved, at der foregår vigtige processer i hjernen, mens vi sover, men det er en gåde, hvorfor de ikke lige så godt kan foregå, mens vi er vågne.

Hjerneforskerne vil sikkert bringe os nærmere et svar – men samtidig vil der nok også dukke helt nye spørgsmål op. Måske er hjernens kompleksitet simpelt hen så stor, at den aldrig helt vil forstå sig selv. Jens E. Matthiesen Chefredaktør

Mystiske stjerner fødes i Mælkevejens centrum

Tyngdekraften fra det sorte hul i midten af vores galakse burde gøre stjernedannelse umulig. Alligevel har nye observationer afsløret nyfødte stjerner.

Computeren får intuition

Skærm, mus og tastatur får snart konkurrence af nye brugerflader, som er langt mere intuitivt logiske i forhold til vores måde at bruge hænderne på.

Forskere vil tage kontrol over vejret

Ved OL i Beijing spredte fly kemikalier i skyerne for at undgå, at det skulle regne ved åbningsceremonien. Nu går kineserne skridtet videre. De vil ændre vejret på langt sigt.

Aber hjælper os mod arvelige sygdomme

Nu kan forskerne gensplejse aber, så de bringer det nye gen videre til deres afkom. Det gør dem til de perfekte forsøgsdyr.